"Preténdese mostrar a realidade dun territorio ata certo punto marxinal dentro do panorama dos estudos de época romana, como é Exipto"

4 de abril de 2016

David Fernández Abella, historiador e arqueólogo, estará o próximo 15 de abril no Centro Asociado, presentando un relatorio ao redor de Berenike e a ruta marítima cara a Oriente.

"Da antiga Roma á India: Berenike e a ruta marítima cara a Oriente". É o título da conferencia que David Fernández Abella, impartirá o 15 de abril na sede herculina da UNED, a partir das sete da tarde. Actividade cultural de acceso libre que poderá seguirse de forma presencial e por streaming. Enmárcase dentro do programa de actividades organizadas pola Delegación de alumnos do Centro Asociado.

Abella é licenciado en Historia con especialidade en Arqueoloxía, Historia Antiga e Historia Medieval e diploma de estudos avanzados en arqueoloxía pola Universidade de Santiago de Compostela, e investigador predoctoral, ofrécenos un adianto do que falará nesta conferencia.

"Tendemos a pensar que as realidades arqueolóxicas en relación co Imperio Romano, cínguense ao espazo comprendido ao interior do Limes, e con todo investigacións arqueolóxicas deixan cada vez máis patente a definición do mesmo non como unha barreira infranqueable, senón como un diafragma que controla, pero permite o fluxo de persoas e mercadorías cara a dentro e cara a fóra do territorio controlado por Roma.

Neste caso, preténdese mostrar a realidade dun territorio ata certo punto marxinal dentro do panorama dos estudos de época romana, como é Exipto. Un espazo peculiar, herdeiro dunhas tradicións seculares tan fortes que influíron, modificaron e adaptaron a realidade de época romana ás súas especificidades particulares.

Unha das rutas históricas de comercio de Exipto era a naval que circulaba cara ao Sur a través do Mar Vermello.

A partir do século I d.C., xa en época romana, esa ruta ábrese cara ao índico, tal e como reflicte o Periplus Maris Erythraei, establecendo comunicación directa coa costa de Malabar (India), e fretando anualmente desde os portos exipcios máis dun centenar de barcos en época Trajanea.

O porto de Berenice Troglodytica converteuse no principal porto de saída e chegada desas naves no territorio exipcio, con tres importantes picos de auxe comercial, un na súa fundación de época tolemaica (mediados S.III - mediados S.II a.C.), Alto Imperio Romano (S. I d.C) e de mediados do S. IV ao V d.C.

A través deste importante emporion pódese observar non só as relacións coa India, senón as importantes relacións comerciais que nas singraduras cara ao Océano Índico, realizaban con outros puntos da Península Árábica e do corno de África.

Este xacemento de Berenike foi intervido arqueolóxicamente desde o ano 1994, e actualmente continúa en proceso de estudo con campañas anuais dun equipo Polaco-Americano liderado por S.E. Sidebotham e I.L. Zych. A través das escavacións arqueolóxicas realizadas e os seus resultados poderemos ver como era esta cidade portuaria, as súas características e actividade comercial, comprendendo que mercadorías chegaban a territorio exipcio e como isto influíu no carácter, non só de Berenike e o seu hinterland, senón en todo o territorio imperial. Tentando comprender cunhas pinceladas, o calado e importancia desta ruta aínda mal coñecida pola arqueoloxía".

Bibliografía básica:

- Tomber, R. (2008).Indo-Roman Trade: From Pots to Pepper. Debates in Archaeology.  Bristol Classical Press.

- Sidebotham, S.E.; Hense,M.; Nouwens, H.M. (2008). The Red Land: The illustrated Archaeology of Egypt´s Eastern Desert.

- Sidebotham S. E. (2011).Berenike and the Ancient Maritime Spice Route. University of California Press.

------------------------~()~-----------------------

davidfernandezabella7484