Mapa web
Youtube
Instagram
Campus UNED

Para este traballo analicei 7.294 mostras de estudantes de español de nivel A2 cuxa lingua materna é o inglés obtidas a través do Corpus de aprendices de español como lingua estranxeira e clasifiquei 807 erros atopados"

18 de julio de 2016

Raquel Bra Núñez, Máster en Formación de Profesorado UNED.

Raquel Bra Núñez é licenciada en Filoloxía Hispánica pola Universidade da Coruña e Doutora, coa tese presentada e superada no ano 2015: "A obra narrativa de Roberto Bolaño. Catálogo descritivo de personaxes e referencias".

Por que decidiches realizar o Máster na UNED?

"Intereseime polo Máster en formación de profesores de español como segunda lingua da UNED e do Instituto Cervantes porque quería ampliar a miña formación no ámbito do ensino da lingua castelá como lingua estranxeira. A miña licenciatura de Filoloxía Hispánica facultoume para o ensino da lingua castelá e a literatura como lingua materna e necesitaba ferramentas e coñecementos teóricos e prácticos para poder desenvolverme no ensino de idiomas, campo ao que quero dedicarme nun futuro o máis próximo posible. Ao estar a traballar non era viable realizar un máster presencial, así que me dirixín á UNED e ao ver que o máster que ofertaban estaba tamén avalado polo Instituto Cervantes, xa non o pensei moito máis e me preinscribí".

O título do TFM?

"Erros de concordancia de xénero e número en sintagmas nominais de estudantes de español no nivel A2. Análise e proposta didáctica".

Cales foron os obxectivos iniciais na túa liña de investigación?

"Considero que son unha persoa cunha mentalidade práctica, así que tiña moi claro desde un principio que quería que o meu traballo de investigación tivese tamén un certo carácter instrumental. Así, o obxectivo principal era demostrar que aínda superando o nivel inicial A1, no que se produce a ensino-aprendizaxe deste aspecto gramatical, aínda se producen numerosos erros de concordancia de xénero e número no seo dos sintagmas nominais. Ademais, pretendía desenvolver, tras a análise e a clasificación dos datos obtidos, unha proposta didáctica adecuada a un nivel A2 coa que axudar a mitigar a incidencia destes erros e poder acceder aos niveis intermedios nunha mellor disposición.

Pareceume necesario mostrar a recurrencia deste tipo de erros gramaticales dunha maneira sistematizada para facer conscientes a profesores e investigadores da incidencia deste problema, especialmente entre aprendices cuxa lingua materna non ten flexión de xénero e/ou número. E considero que esta investigación axudará a poñer atención neste aspecto gramatical dunha maneira específica en niveis superiores ao A1".

Unha vez finalizado e vistas as conclusións, que é o que resaltarías do traballo?

"Principalmente, que os erros de concordancia no interior dos sintagmas nominais non son un contido gramatical do nivel A1 totalmente aprendido e faise necesario, por tanto, avaliar nas aulas o estado de consolidación do mesmo para poder acometer as medidas necesarias. Ademais, entender as razóns polas que se producen erros de concordancia entre os aprendices será fundamental para escoller a estratexia didáctica máis adecuada para tratar de mellorar a súa desempeño, polo que no traballo apúntanse as principais causas dos erros cometidos e unha clasificación dos mesmos que tamén resulta moi aclaratoria".

Investigouse moito máis sobre o tema?

"Por suposto que é coñecido o feito de que a concordancia de xénero e número é un dos principais problemas gramaticales aos que se enfrontan os aprendices de español, pero non hai traballos concretos que mostren a incidencia, nin analicen as causas ou establezan unha categorización. Ademais, necesítanse investigacións de carácter práctico que axuden a comprender o funcionamento deste contido gramatical en alumnos diversos.

Eu centreime en aprendices de español de nivel A2 cuxa lingua materna é o inglés, unha lingua sen flexión de xénero e número nos adxectivos e a maior parte de determinantes e pronombre, pero igual de interesante sería ver que ocorre en niveis avanzados ou con estudantes con linguas maternas que tamén realicen concordancia entre os elementos dun sintagma nominal, por exemplo".

Que achega o teu traballo como novidade ao campo de estudo?

"Considero que esta investigación pode ser unha achega interesante nos estudos sobre a concordancia de xénero e número en ELE. Ademais, o carácter instrumental do traballo poderá beneficiar tanto a análise e investigacións posteriores sobre a concordancia, ao facilitar o acceso a numerosos datos categorizados e estudados, como a profesores de ELE que poidan atoparse nunha situación educativa na que necesiten retomar e revisar de maneira explícita o contido gramatical da concordancia cos seus alumnos. Para este traballo analicei 7.294 mostras de estudantes de español de nivel A2 cuxa lingua materna é o inglés obtidas a través do Corpus de aprendices de español como lingua estranxeira e clasifiquei 807 erros atopados".

Dirías, á vista das conclusións, que é viable a súa implementación, se fose o caso? En que contextos?

"Como comentaba antes, a segunda parte do meu traballo está dedicada á elaboración dunha proposta didáctica que ten como obxectivo principal consolidar o contido gramatical estudado a través da práctica con actividades orientadas cara a un enfoque comunicativo.Nas actividades que se propoñen trabállanse as catro destrezas básicas: expresión e compresión orais e relaciónase o contido gramatical da concordancia con outros contidos funcionais, sociolingüísticos, culturais? de interese nun nivel A2 de estudo do español. A proposta, polas súas características, pode aplicarse a diferentes grupos e pódese adaptar facilmente ás necesidades de alumnos moi diversos, tras unha avaliación previa do profesor".

É a primeira vez que realizas un traballo de investigación? Como resultou a experiencia?

"Non, non é a primeira vez. O pasado mes de decembro presentei a miña tese doutoral "A obra narrativa de Roberto Bolaño. Catálogo descritivo de personaxes e referencias", así que á hora de realizar o traballo de fin de máster contaba xa cunha experiencia inapreciable para levalo a cabo de forma rigorosa. É moi importante a organización e o método neste tipo de traballos de investigación, cun nivel amplo de profundidade e complexidade, porque se non resulta moi fácil desviarse do camiño e a tentación de ampliar e ampliar é moi grande, o cal dificulta chegar a unha meta nunha data determinada.

O meu consello para todo aquel que decida emprender un traballo de fin de máster por primeira vez é que non repare tempo na planificación, deixando oco para certa flexibilidade, pero é imprescindible establecer un esquema previo detallado, un método de traballo, e uns obxectivos parciais que ir consumando. Todo o tempo que se dedique a estas cuestións organizativas estará ben investido".

 ------------------------~()~-----------------------

Síguenos en:

Facebook

Twitter

Google+

Youtube

Blog UNED Sénior A Coruña

Educación, 3 15011 A Coruña - (A Coruña). Tel. 981 14 50 51 info@a-coruna.uned.es